måndag 30 september 2013

Tombi



Tombi (eller Tomba som det hette i Amerika och Japan) var en mycket unik spelserie som utvecklades av japanska Whoopie Camp. Spelet är en märklig men välfungerande hybrid mellan rollspel och plattformsspel som ingen senare spelskapare av någon märklig anledning försökt emulera. Spelets utspelar sig på en kontinent ”som av någon anledning aldrig märkts ut på några kartor” och har ett vildmarksbarn som kallas Tombi i huvudrollen. Han har rosa hår. Detta är viktigt att komma ihåg!

Spelets motståndare är en stam av intelligenta (nåja) grisar som stjäl ett guldarmband som är Tombis enda minne av den farfar som uppfostrat honom. Tombi ger sig av för att ta tillbaka armbandet. Av en hundraårig gammal man får han veta att grisarna samlar guld för att förbanna hela landet, för att hitta sitt armband måste han besegra grisarna ledare, sju mäktiga magiker kallade grymgrisarna. I grunden går spelet ut på att utforska ett område, hitta den så kallade ”grymgrispåsen”. Med den kan man finna ingången till grymgrisarnas bas och fånga in dem så att områdets förbannelse bryts.

 
Alla blommor har förvandlats till sporer


 
Det som gör spelet speciellt är dess uppdragstruktur. När man pratar med folk eller stöter på något märkligt ute på plattformsbanorna aktiveras ett ”event”. Det kan vara alltifrån det uppenbara ”rädda 7 dvärgar” till det mer esoteriska ”vart tog tunnan jag puttade ner i floden vägen?”. Ibland får man bara eventets namn som ledtråd.


Hitta vin, värt 500 poäng


Bidragande till spelets rollspeliknande struktur är de vapen och kläder som man hittar och har olika effekter, man kan även gå upp i levels genom att besegra fiender och lösa events. Dessa levels används för att öppna speciella skattkistor och samla in juveler som ger en nya krafter (och annat hår). Spelets släpptes i ofärdigt skick, det finns en stad på kartan man inte kan komma in i, i eventboken finns ett stort tomt block och på spelskivan har det hittats filmer som inte visas i spelet. Spelet är dock fortfarande riktigt lång och bra, men det är tydligt att spelet planerades att vara ännu längre.

Den gömda staden (förutom den gömda staden man faktiskt kan komma in i)?
 
Sammanfattningsvis är spelet fyllt av humor, hjärta och bra gameplay. En speciellt bra ide är att kunna hoppa från förgrunden till bakgrunden på en del nivåer. Tombi 2 är en sorglig historia. Trots att det är ett helt okej spel fick det Whoopie camp att gå i konkurs och Tombis utvecklare att lämna spelvärlden. Det märks att ambitionerna var höga; spelet är helt i 3D,  samtliga roller är röstskådespelade och man kan koppla upp spelet mot Tombi ett för att komma åt extramaterial och gömda event.


Inte lika snyggt


Dock är de grova polygonerna redan på sin tid fula i jämförelse med det första spelets livliga sprites, och röstskådespelet är pinsamt amatörmässigt. Spelet är dessutom mycket mer linjärt än sin föregångare, man kan bara gå åt ett håll åt gången och eventen har en klarare struktur vilket visserligen gör spelet lättare men även begränsar utforskandet. Dock fungerar extramaterialet bra, och en bra belöning för den som spelar båda spelen i sträck. Spelet bygger även bort en del av ettans svagheter, först och främst events som aldrig kan klaras om man missar eller misslyckas med dom en gång.

Detta är en av mina favoritspelserier. Jag gillar både spelen, kan bortse från tvåans svagheter och definitivt se spelets originalitet och svagheter. Jag kan bara instämma i första spelet (som översattes till svenska); Skärt hår är koolt.
 
Edit:
Jag bara vet att detta kommer att efterfrågas, så här är musiken från första spelets grymgrisstrider:
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar