lördag 7 december 2019

Låtom oss läsa! Sonic the Hedgehog (IDW) nummer 3


Så har vi då äntligen nått den tredje delen av IDW:s Sonic The Hedgehog-serie och ännu har jag inte fått någon cease and desist så jag tror att vi kan se det som ett gott tecken på att det är OK att posta lite mer bilder. Även detta nummer startar med att Sonic når en ny stad i fara, besegrar en arme av robotar och möter en vän från spelen så att denne kan introduceras för nya läsare, ett upplägg som jag nu börjar bli rejält trött på. Vännen Sonic får hjälp av denna gång är Knuckles.


Det finns dock några viktiga skillnader mot hur de två första numren presenterats. Här besegras robotarna relativt fort och till skillnad från Tails och Amy som får sina respektive backstories förklarade i detalj så förväntas läsaren redan veta vem Knuckles är. Skum skillnad eftersom jag antog att anledningen till att serien tog två hela nummer på sig för att introducera två redan existerande bikaraktärer var att presentera dem för läsare som kanske inte kände till dem men jag är villig att köpa det om det innebär att den egentliga handlingen kommer igång snabbare. Det visar sig att staden har blivit övertagen av två prisjägare kallade Rough och Tumble. De kontrollerar staden med hjälp av en samling stulna wisp-drivna vapen. 


Wisp-drivna vapen är ytterliggare ett koncept från spelen som inte förklaras närmare men i korthet är det en samling vapen som innehåller aliens från planeten Wisp. Beroende på vilken stam av alien vapnet innehåller får det olika egenskaper. Rough and Tumble introduceras i början som två diaboliska skurkar som håller befolkningen i ett järngrepp men ju mer och mer man får veta om dem desto mer clownaktiga framstår de och när de Sonic och Knuckles äntligen möts sker det på det här sättet:

Same energy

Sedan är resten av numret mer eller mindre av en strid som jag inte har så jättemycket mer att säga om även om jag gillar hur Rough and Tumble besegras. Sonic övertygar de Wisps som finns i deras vapen om att de inte behöver lyda någon som missbrukar deras krafter och de ger sig av. Personligen hoppas jag att de här figurerna återkommer. Jag gillar Roughs konfrontativa attityd och Tumbles komplex över att ha blivit av med sin svans ger mig starka Demoman-vibbar.


Precis som de andra numren så får vi se lite bilder på en mystisk framtida skurk. Eftersom denne är ute efter Mästarsmaragden så antar jag att det är Metal Sonic? Jag kan inte säga att jag är jättesugen på att läsa en serieadaption av Sonic Heroes men jag är okej med det om det blir mer Rough and Tumble.


Till sist innehåller även numret en miniserie baserat på Yo-Kai Watch, en Pokemon kopia baserad på Japansk folklore. Själva spelet är rätt ointressant men jag gillar Yo-Kais som koncept. Jag gillar att Japan har typ monster för allting, inklusive plötsliga fnissanfall och plötsliga toalettbesök. Jag kanske skriver lite mer om dem längre fram i bloggens framtid?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar