Notera att denna berättelse inte har något med Lucio att göra och faktiskt ursprungligen skrevs innan Overwatch ens var släppt. Men visst passar den honom bra?
Jag
kravlar mellan de omkastade stolarna och famlar efter min dotter.
Någon springer förbi mig och trampar på min hand, men min kropp
pumpar runt alltför mycket adrenalin för att jag skall känna
speciellt mycket smärta. Jag hinner tänka att jag hade rätt I alla
fall, sådana här konserter är inget att gå på. Men det verkar
säkert att resa sig upp nu. Jag gör så och precis som många andra
blir jag närmast hypnotiserad av synen som möter mig. Sångaren,
känd för sina långa skrik, är mitt uppe i ett sådant. Han har
ögonen stängda och märker inte resten av taket som faller över
honom och hans band, märker inte hur de studsar av honom. Märkte
inte bomberna som föll så plötsligt över oss och ambassaden
precis bredvid. Ännu en faller över oss precis när sångaren
avslutar sitt skrik. Explosionen kan inte röra vare sig honom eller
någon annan i publiken. Vi är räddade.
Egentligen
tycker man att det vore ett större problem för en värld i krig att
vem som helst som är det minsta musikaliskt utbildad kan skapa
barriärer som kan stoppa alltifrån kulor till mänskliga kroppar.
Men eftersom barriärerna bara är kvar så länge musiken spelas
perfekt eller når sitt crescendo är det inte så användbart som
man skulle kunna tro. Musiker är visserligen lätta att skrämma
och få ur spel. Naturligtvis har saken undersökts. Man vet att
barriären är osynlig och skyddar bara från attacker runt skaparen,
inte från marken. Den kan motstå all typ av skada så länge
musiken spelas och uppstår efter ungefär fyra minuter. Att bara
plinka på ett instrument hjälper inte; det är bara när två eller
flera musiker spelar ett samordnat stycke som barriären uppstår.
Forskare har alla reglerna, men det finns inget som förklarar varför
detta sker.
Olika
länder har försökt att få barriärerna att funka på olika sätt.
Jag går förbi en av de gamla skyltarna som uppmuntrar folk att “bli
en riktig man” och lära sig spela instrument. Antar att sådan
propaganda funkar för skandinaverna, de har ju i alla fall de gamla
skalderna att ha som förlaga. Jag vet att i Hitler´s Tyskland var
det obligatoriskt för alla soldater att lära sig spela i alla fall
ett instrument, något som inte slog speciellt väl ut och mest
resulterade i soldater som såg ut och kände sig urlöjliga för att
sedan dö. Man förstår att våra ledare inte riktigt vill släppa
tanken att barriärerna kan vara nyttiga. Jag förstår tanken, jag
förstår att den slående bilden av en sångare som räddar en
konsertpublik från ett terroristdåd är svår att släppa. Men det
funkade bara en gång, av misstag och jag tror inte att en förmåga
som kommer från konst är lämplig för krig.
Igår
deltog jag i förhöret av en fredsivrare, eller för att använda
det ordet våra politiker använder, en folkförrädare. En ung man
med tofsigt hår och slöa ögon. Om hans ögon blivit så av droger
eller av det första förhöret kan jag inte uttala mig om. Jag har
fått veta att han arresterats med sin flickvän under en
demonstration, vevande en skylt med slagordet. “Gör inte konst
till ett vapen, sluta döda våra musiker!” Det syns att han
förväntar sig att jag skall fortsätta tortyren, och jag kommer att
göra så om det krävs, men jag inleder med en enkel fråga.
“Förstår
du inte att genom dina handlingar åsamkar vårt land moralisk skada?”
“Nej”
svarar han kort och spottar blod på marken. “Det ni sysslar med är
skit och jag kommer aldrig nånsin att spela musik för era syften!”
Den
här unga mannen och jag kommer aldrig att förstå varandra. Jag
suckar och tar fram mina verktyg. Han har antagligen rätt, men
oturligt nog för honom är min sida den starkare. Han kommer inte
att störa moralen för vårt land igen.
Jag
ser de nya rekryterna försvinna över toppen mot fienden, unga
människor som strax kommer att dö. Inga vapen har de i händerna,
endast en liten pistol för nödsituationer. Vanliga soldater ställer
sig runt dem, försöker att se genom röken. Det hörs inte när den
inre ringen börjar spela. Nästan hälften av deras beskyddare dör
innan barriären skapas. Nu är det soldaterna som ställer sig bakom
musikerna. De går sakta framåt. Jag registrerar vad som kommer att
hända men hinner inte ens höja rösten till varning. En seismisk
bomb har detonerats och marken börjar skälva. Musikerna kommer av
sig, vissa av dem tappar till och med instrumenten. Soldaterna
försöker att springa framåt, täcka dem men fiendesoldaterna mejar
ned både dem och musikerna utan nåd. Jag sänker en av de utländska
hundarna innan jag retirerar. Jag hoppas att vi snart slutar använda
oerfarna människor i slagfältet på det här sättet, barriärer
eller ej.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar