söndag 2 juni 2019
Kurstext: Rollspelscenario
Rollspelscenario-Underwars
Vilken genre är det?
Fantasy med inslag av sci-fi och överlevnadsäventyr.
Experiment; går det att göra ett scenario inom rollspel som liknar tv-spelet Metal Gear Solid, som fokuserar på smygande och användandet av färdigheter? För spelarna blir det roligare att prova på lite mer obskyra förmågor och för spelledaren blir det kul att öva sig på att utforma pussel som dessa förmågor kan lösa.
Handlingen i ett nötskal
Mitt rollspel utspelar sig i underjorden/dödsriket. Spelarna tillhör en liten grupp som vaknar upp i vad de först tror är en grotta, men som visar sig vara underjorden. Genom att utforska finner de ett tempel som tillhör underjordens väktare. Där finns en artefakt som kan öppna vägen tillbaka till de levandes värld. Underjordens väktare har dock som uppgift att fånga dem och är kampanjens huvudsakliga motståndare.
Det är upp till spelledaren om det skall finnas någon anledning till att hjältarna är i underjorden, om de verkligen är döda eller om det begåtts något administrativt misstag. Det kan till och med vara så att hjältarna går ihop med underjordens väktare för att besegra en större ondska. Scenariot med att fly från underjorden kan givetvis även vara en del av en större kampanj. Exakt vad det kan vara framgår förhoppningsvis av spelledarens fantasi! Underjordens väktare kan spelas som skurkar eller som välmenande varelser som ändå står emot hjältarna. Spelargruppen kan, eftersom spelet utspelar sig i den tidlösa underjorden, bestå av allt från klassiska fantasy-klasser till moderna soldater eller forskare.
Spelkaraktärer som spelarna möter samt andra gameplay-element
För uppmuntra till rollspelande kan det vara så att gruppen inte känner varandra från början, de bara vaknar upp i underjorden tillsammans. Underjordens väktare är mäktiga varelser och för att undslippa dem vill jag skapa ett spel som bygger på metaspelande och diskussioner mellan spelaren. Trots att spelet utspelar sig i underjorden har spelet de vanliga troperna med städer och affärer. Valutan i spelet kallas Limbo och används för att betala av sina synder. Limbo är dock sällsynt så de flesta föremål och vapen erhålls genom tjänster och uppdrag. Skillnaden är att det är större fokus på att gömma sig för underjordens väktare.
Tempel och andra platser att utforska finns i form av de tempelgångar underjordens väktare bor i. Miljöerna som finns i underjorden är varierande. Förutom de vanliga grottsystemen och lavasjöar så finns det små lerbyar, egyptiska tempelgångar, berg, hav av is och djupa skogar fyllda med själsätande spindlar! Då jag inte är speciellt kunnig om rollspel så har jag inte planerat denna kampanj för ett specifikt spel.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar