torsdag 6 juni 2019

Alla avsnitt av MvM: Machine Attacks betygsatta!

Machine Attacks är en mod till Team Fortress 2 som förvandlar läget där man slåss mot robotar till ett riktigt kampanj-läge med pussel, plattformhoppande och en riktig handling (förutom att slåss mot robotar då). Moden har en riktigt kinematografisk känsla och känns i det närmaste som att följa en lång Tv-serie, visserligen extremt knaggligt översatt från ryska. Jag kommer i detta inlägg rangordna de 16 episoderna från det bästa uppdraget till det sämsta!

Avsnitt 11


Teamet har här dött och hamnat i underjorden efter att ha fångats in av robotspionen och måste nu fly ut med hjälp av trollkarlen Merasmus. Mesta delen av avsnittet består mest av att överleva en störtflod av zombies och monster men även sju utmaningar som bjuder på stor variation.

Avsnitt 1



Första avsnittet är också det (näst) bästa. Det är intressant att se banan 2fort ur ett nytt perspektiv och avsnittet är välprogrammerat och handlingen bra skriven (fast återigen, knaggligt översatt). Bäst spelad med 10 personer då robotarna kan bli något spammiga.

Avsnitt 14



Röda laget når äntligen Mann City där några goda robotar väntar för att hjälpa dem nå Gray Mann's bas. Uppdraget består av en häftigt designad nattbana och ett antal varierande uppdrag centrerat runt ett stort slott, samtidigt som man måste skydda robotarnas bas.

Avsnitt 12


Videon visar endast bosstriden mot Spionroboten

Laget har nu tagits sig till en enorm bas där spionroboten håller sig gömd. För att nå honom måste de dock ta sig igenom basen och besegra Teknikerroboten. Banan bjuder inte på några miniuppdrag men är mycket väldesignad och spännande att utforska.

Avsnitt 13


Efter att spionrobotens bas exploderat måste röda laget fly genom en ravin mot Mann City. Banan ät väldigt vidsträckt och utnyttjar änterhaken från Mann Power väl. Det finns även en version där man åker bil genom ett träsk, men den är inte alls lika bra.

Avsnitt 3



Ett kortare uppdrag där man åker tåg mellan två platser samtidigt som robotar attackerar från ett annat tåg. Påminner en hel del om slutet av Half-Life 2: Episode 2 i sin struktur. Banan får högt betyg för sitt användande av skyboxes för att skapa två tåg i rullning.

Avsnitt 4



Detta får avsnitt får lite högre betyg än vad det egentligen borde fått eftersom det är den första machine attacks banan jag nånsin spelade. Jag minns hur coolt jag tyckte det var att MvM nu hade en riktig handling! Banan är också viktig eftersom den introducerar superrobotarna "Reaper Scraps".

Avsnitt 7



Detta är nog arketypen av vad folk tänker på när Machine Attacks. En blandning av handling, kamp mot robotar, varierande utmaningar som kräver samarbete samt en bossroboten (i detta fall Sniper) som dyker upp under banans gång innan han slutligen kan besegras. 

Avsnitt 8
                                     
Denna video innehåller endast sista bosstriden

Detta avsnitt är det som liknar en traditionell omgång av MvM mest. Spelaren måste överleva tio omgångar av robotar och skydda en bas, i detta fall en tekniker som försöker hacka robotarnas bas. En intressant idé, som främst faller på att banan är alldeles för stor för sitt eget bästa. 

Avsnitt 9
                                     

Detta avsnitt har samma upplägg som det tidigare nämnda tågavsnittet, fast här flyger man i ett plan medan robotar attackerar från två andra plan. Tyvärr är denna bana alldeles för spammig och det är omöjligt att vinna eftersom planet störtar hur man en gör, men fallskärmssekvensen mot slutet är cool!

Avsnitt 16
                                     

Det är ju synd att sista avsnittet hamnar så här långt ner! Röda laget når äntligen Gray Manns bas och måste ta sig igenom den för att slutligen möta honom i en stor robotturnering. Problemet är att bara en del av laget får deltaga...Eller? Exakt hur det slutar skall jag dock inte avslöja.

Avsnitt 6
                 

I detta avsnitt måste man ta sig förbi en enklare undervattenslabyrint, en lång bro som vaktas av en armé av robotar för att sedan möta en robotdemomanboss. Det största problemet är att laget lätt kör fast utan att komma vidare om man inte kan samarbeta.

Avsnitt 15

  


Denna bana liknar uppdrag 14, men är tyvärr alldeles för stor för sitt eget bästa. Den kräver även en hel del grinding för att levla och är alltför komplicerad med sitt multi-spawn system. Orkar någon ens spela denna bana till slutet? 

Avsnitt 5

   


Denna bana är ett bra exempel på en idé som är bättre i teorin än i praktiken. Laget måste åka en hiss samtidigt som robotar skjuter på dem för att sedan klättra ut hisschaktet när hissen kraschar. Problemet är att det är alldeles för svårt mot slutet.

Avsnitt 6


    


Ett riktigt kort uppdrag som bara består av en samling bosstrider i ett litet rum. Anledningen till att det inte kommer på sista plats är att det påbörjar den faktiskt rätt intressanta bi-handlingen om robotspionen som avslutas först sju avsnitt senare.

Avsnitt 2


     


Sämsta avsnittet utspelar sig på den sämsta banan i spelet! Det börjar bra med att bli jagad av en tank genom trånga gångar, ett finurligt pussel som måste lösas med demomans bomber men urartar i ett långtråkigt uppdrag som är alldeles för enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar