lördag 17 juni 2017

Spelutveckling i Unity med fokus på design


https://unity3d.com/learn/tutorials/projects/adventure-game-tutorial

För en tid sedan lade jag upp en video på arbetet med en tutorial gjord i Unity. Jag anmärkte då på att upplägget var mycket passande för mig då tutorialen utgick från ett fingerat scenario där man var en medlem av ett företag som tillverkade spel. Att organisera mig och göra min kod lättläst för andra är en enorm akilleshäl för mig som det var viktigt att öva på! Att den handlade om peka och klicka spel, just den genren som jag vill utveckla ett spel i, gjorde inte det hela sämre. För min egen förbättring har jag för min egen spelutveckling skapat ett utvecklingschema jag kallar Adwex, givetvis en kombo av namnen Alex och Adva, huvudkaraktärerna i mitt peka och klicka spel. 

Systemet består i:

Anchoring. Att skriva ner och förankra sina idéer är en av de mer njutbara delarna av både skrivande och spelprogrammering. Tyvärr leder det inte till så mycket mer, förrän idéerna når den brytpunkt jag kallar för... 

En cool hajmänniska är ju exempelvis ett måste! Tv-spels karaktärer är jäkligt swoll som kan stå i T-posen hela dagarna. 

Design och teknisk analys. Att sitta och fundera på hur ens 100+ speltimmar mastodont-äventyr skall ha alla coola idéer du har på en och samma gång, men tillslut måste man se över vad man faktiskt kan åstadkomma och skära ner.
Work. Här sker det faktiska arbetet, och det är när detta moment är klart som jag brukar överge projektet, kanske slänga upp det på min hemsida eller skriva en post på Facebook
Evaluation. Utvärdera med gruppmedlemmar eller personer du litar på innan du släpper ut prototypen för speltestande av främmande människor. Skriv ner allt som kommer fram precis som under förankringsfrasen.
X-tra work. Lägg ner tid på att finputsa och buggtesta, lägg inte ut prototyper för speltestning om de inte är redo för det. När jag skriver hamnar stora sjok på editeringsbordet utan att jag inte orkar göra något, vilket tyvärr går igen i mitt spelmakeri.

För eventuella professionella spelmakare som läser detta kanske ovan text känns uppenbar/amatörmässig, men det är viktigt för mig att själva lägga upp reflektioner och tankar om hur jag kan utvecklas!
 
Det färdiga spelet, härnäst kommer tutorials i auto-generation av banor!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar