lördag 18 juli 2020

Låtom oss (snabb)läsa: Sonic (IDW) nummer 6


Jag har bestämt mig för att avsluta den här genomläsningen av IDWs Sonicserie. Precis som jag skrev i förra avsnittet har jag halkat efter utgivningen alltför mycket för att den här genomläsningen skall ha någon relevans längre. Samtidigt är jag ytterst osäker på om någon som läser den här bloggen har något intresse av den här serien. Jag kommer därför att bara göra en supersnabb genomläsning av numrets handling och kommentera lite på bilderna. Innan jag bestämt vad jag skall ersätta den här den här serien med så kommer jag att läsa upp till nummer tio i alla fall. 

Handlingen fortsätter direkt från förra numret. Sonic har hittat Dr Robotnik, som verkar ha drabbats av någon form av minnesförlust. Han kallar sig nu Mr Tinker och bor i en liten håla mitt ute i ingenstans där han jobbar på något hemligt projekt. Shadow dyker upp och försöker döda Robotniks för hans tidigare brott men Sonic argumenterar för att Robotnik nu är harmlös. De slåss. Rätt klyschig konflikt men numret räddas av att hela den absurda situationen med rätta framställs som extremt skrattretande. Bäst av allt är Robotnik själv i sin lilla hantverkarmundering och att hans diaboliska bas Eggmanland numera är ett litet nöjesfält han byggt för stadens barn. En sak att kritisera är att konflikten inte dras ut så länge som man kanske skulle kunna önska. I slutet av numret så verkar Robotnik redan vara tillbaka i sin vanliga roll som galen vetenskapsman och världen snurrar på som vanligt. 

Som sagt, Robotnik gör det här avsnittet.

Jag älskar arbetet med skuggor i den sista rutan. Det borde vara förbjudet för en så löjlig design som Robotnik att lyckas se lömsk ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar