Skapandet och testandet av brädspel
De vackra antika skogarna och hederna är fylld av nymfer, satyrer och annat otyg som sjunger, dansar och spelar och förstör friden för de herdar och filosofer som försöker arbeta. Ta kontroll över ett av gudarnas jaktlag och försök fånga in så många du kan! Den som fångar flest vinner gudarnas ära och stadens eviga tacksamhet! Spela som gudarnas jaktlag eller skogen naturandar, bygg fällor eller försök undkomma jägarna så länge som möjligt för att vinna spelet. Tricksters and Traps bjuder på många timmars speltid med stor variation på varje runda.
Min brädspelsidé är en sammanslagning av Monopol (med förenklade regler) samt Fia med Knuff. Målgruppen är lite äldre spelare (tonåringar, personer strax över tjugo) med en MAD-liknande humor, dvs sjuk men i slutändan rätt harmlös vilket återspeglas i spelets utformning och kortens/brickornas grafik. "Löst" tecknad, överdrivet minspel osv. Detta tema valde jag för att göra en lite mer informell version av strategiska spel som Monopol och Risk som kan passa in på exempelvis en fest. Det jag främst tagit från respektive spel är momentet med att bygga fastigheter (i det här fallet fällor) samt att knuffa ut pjäser man hamnar på. Det stora tillägget från Monopol är tillägget av en tricksterspelare.
Spelet kallas Tricksters and Traps och utspelar sig i en fiktiv sagovärld liknande antikens Grekland. Skogen befolkas av dansande nymfer, satyrer och annat otyg som det är upp till gudarnas vakter att tillfångata. En spelare spelar samtliga naturandar i form av en samling brickor som placeras på spelplanen medan de övriga är olika jaktlag. Spelet behöver alltså minst tre spelare och bör inte vara fler än sex för att inte göra spelplanen överbefolkad. Jaktlagen spelar emot varandra även om de har samma mål. Varje jaktlag symboliseras av en spelpjäs som precis som i monopol flyttas runt planen, bygger fällor istället för fastigheter och drar spelkort som förändrar spelet. Naturandarnas spelare flyttar runt tricksterbrickorna för att undvika att fångas. Vilka brickor som helst får flyttas men alla slag måste utnyttjas. Om ett jaktlag landar på en tricksterbricka eller om en tricksterbricka landar i en fälla hamnar det i jaktlagets pott. Om en tricksterbricka landar på ett jaktlag när det flyttas räknas det som tillfångataget av jaktlaget. Naturandarnas spelare vinner om ett visst antal brickor är i spel efter ett visst antal rundor, annars vinner det jaktlag som fångat flest.
Exempel på kort som jaktlaget kan dra:
1 Du hittar en gömd skattkista med 200 guld
2 Gå tillbaka till startrutan (kan vara bra eller dåligt beroende på när det dras)
3 Lägg till 2 slag till ditt tärningsslag.
4 Slå med en extra tärning
Exempel på kort naturandarna kan dra:
1 Stjäl 400 guld från den rikaste spelaren och ge till den fattigaste
2 Undkom en fälla (finns antagligen bara ett sådant kort i spelet)
3 Dra av två slag från valfri spelares kast
4 Flytta valfri tricksterbricka vart du vill på spelplanen
Potentiella problem med spelets design i nuläget:
Då det är baserat på ett annats lands kultur kan det uppfattas som okänsligt.
Det känns som att det är lite för svårt att vinna som naturandarnas spelare i nuläget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar