onsdag 24 juli 2019

Does Overwatch have a campaign? The programming of Overwatch


För ungefär två år sedan så skrev jag en text om att Overwatch fått ett läge där man kan ändra karaktärers egenskaper och själv balansera spelet såsom man behagar. Eftersom Blizzard (till en viss del) fått kritik för att spelet är obalanserat var det ett mycket välkommet tillägg. Blizzard har nu gått vidare och öppnat en workshop där spelaren kan själv ändra själva programmeringen i spelet för att skapa helt nya sätt att spela det på. Eller, ja, programmering är väl kanske lite att ta i.
Genom att skapa ett script som består av enkla conditions, else/if statements och andra regler så kan man ändra de grundläggande reglerna i Overwatch i en förvånande stor utsträckning. I mitt tidigare inlägg angående Overwatch skrev jag att jag hade som ambition att skriva ett designdokument för ett FPS-spel och använda ombalanserade Overwatch-karaktärer som en mall. Detta är fortfarande något jag gärna skulle vilja göra, och denna workshop ger mig ytterligare verktyg att experimentera med. 

Overwatch stora styrka kommer alltid att vara den stora variationen av spelstilar som finns mellan karaktärerna. Jo, de flesta mobas har fler karaktärer, men Overwatch utspelar sig i en 3D-rymd och inte bara på ett overhead 2D-plan. Ett problem är dock att spelets banor inte riktigt är byggda för experiment av den här typen, även om utvecklarna av nya gamemodes kunnat göra det hela förvånansvärt lyckat genom att förlägga spellägena till banornas bakgrund eller skyboxen. Ett antal spellägen som skiljer sig helt från vad man vanligtvis kan finna i Overwatch är bland annat:

1 Overfight

2 RPG/Upgrade

3 Super Smash Bros

4 Race/parkour/climbing/surf

5 Last man Bouncing


6 Trouble in Talon town


7 Pokemon battle


8 Stop the Bastion



9 Russian Roulette


10 Zombies/weeping angel


Alla spellägen man skapar kan sparas i en kod som sedan kan spridas så att andra kan spela ditt spelläge eller utveckla det ytterligare. Jag hoppas att Blizzard kommer att sprida de mer lyckade experimenten officiellt inom communityn. Overwatch Arcade är ett lysande forum för detta med en redan existerande publik och borde göra det veckliga (ett riktigt ord, jag lovar) grindandet efter lootboxes lite lättare. Nu återstår bara en map-editor för att ge Overwatch den välbehövliga modscen spelet behöver för att det skall kunna överleva lika länge som Team Fortress gjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar