onsdag 4 juli 2018

Overwatch nya system för rankat


*Gert Fylking* ÄNTLIGEN


Blizzard har nyligen gjort en hel del förändringar i hur den sociala delen av Overwatch, och i förlängningen hur kompetitiva matcher spelas, fungerar. Ett problem som Overwatch kompetitiva scen är att folk i en komp-match inte samarbetar, vill spela samma roll eller på ett speciellt sätt eller kanske helt enkelt bara trolla. Vissa vill spela mer experimentellt och testa nya saker och för vissa är det hela på liv och död! Visst, man kan skapa en grupp från ens friendlist, men Overwatch är inte ett speciellt socialt spel jämfört med exempelvis Team Fortress eftersom custom-servrar inte finns och man bara slussas runt mellan matcherna. Det blir mest att man kanske köar med en eller max två andra deltagare vilket inte löser problemet speciellt bra. Det finns numera ett nytt kösystem där man kan leta efter andra som är ute efter att spela samma typer av matcher som en själv. Grupperna är lätta att skapa och man kan ställa in dem efter en hel rad parametrar såsom om mikrofon skall krävas eller vilken endorsement-level som krävs för att få vara med i laget (mer om det senare). 

Efter en match kan man ge så kallde endorsements till både sina egna lagkamrater och motståndarlaget. Man kan ge tre totalt i varje match. Good team-mate och shot caller kan bara ges till det egna laget och är till för dem som helt enkelt visat bra sammarbete och/eller laganda. Shot caller ges till dem som tagit på sig rollen som lagkapten och bestämt taktik...är tanken i alla fall. I mitt och många andras tycke can shot caller lika gärna ges till den som öppnat för vinst såsom en välplacerad ult eller pick. Sportmanship kan delas ut till både det egna och motståndarlaget och är helt enkelt ett tecken på god sportsanda. Dessa är dock rätt så värdelösa som mått på att spelaren faktiskt är schysst, eftersom folk delar ut dem som godis, speciellt i kompetetiva arkadspel. I takt med att man samlar på sig fler och fler endorsements stiger man i nivåerna från level 1 till level 5. Får man många rapporter eller bans kan man halka ner till level 0 och kan då inte spela rankad överhuvudtaget tills man når level 1 igen!

                                   
Mitt go-to namn när jag skapar grupper

Det är Blizzards (och mitt och många spelare med mig) som tror och hoppas detta system kommer att leda till ett trevligare klimat på Overwatch kompetitiva scen, som tyvärr dragits med en hel del otrevliga medlemmar. Givetvis kan kritik riktas mot systemet och att det bara får folk att bli "fejk-trevliga" och att elitism kommer att skapas för dem med hög endorsement-rank. Visst, men jag bemöts hellre av fejk-trevlighet än någon som säger att han skall våldta mig, hela min familj, mina arbetskamrater, mitt husdjur samt alla stolarna i mitt hem bara för att jag inte spelar den karaktär han vill i ett onlinespel. Och vad gäller elitism...visst, och det kan bli problem att folk får svårt att nå en högre nivå när nyhetens behag lagt sig och folk inte ger endorsements lika mycket men systemet i sig är det inget fel på. Visst skall väl trevliga människor få gå före otrevliga människor? Folk säger att "JAG HAR BETALT FÖR SPELET JAG FÅR FAKTISKT SPELA SOM JAG VILL" men att köpa ett spel som spelas online är mer som att köpa en åkpass på ett nöjesfält; du kan inte bete dig hur som helst bara för det.

Min egen endorsement rank är tre med mestadels god lagkamrat. (grön är sportmanship men har som sagt ingen betydelse)

Jag vill även passa på att nämna Symmetras omarbetning, Sombras stundande omarbetning samt den nya hjälten Hammond. Symmetra har numera ett bra och balanserat kit och hennes ult är i det närmaste majestätisk, speciellt i öppna landskap. Tyvärr (eller inte) har hon försvunnit helt från den kompetiva scenen. Men hon är fortfarande kul att spela! Sombra kommer att kunna vara osynlig för evigt men inte cappa samt hennes teleporter kommer att vara förstörbar.  Jag gillade det nästan bättre förr eftersom det var kul att trolla teleportern med en Junkratfälla men något var tvunget att göra åt Sombras kit eftersom hon var för UP med randoms men OP i prestackade lag, vilket dessutom är mycket vanligare nu på grund av systemet ovan. Tillsist, Hammond. Jag var en av dem som hoppades att Overwatch universum skulle vara lite mer serietidningsaktigt än vad det sedermera blev så jag välkomnar honom med öppna armar även om det stämmer att än hyperintelligen hamster skär sig rätt rejält mot de övriga karaktärerna. Vi får se vad hans kit bringar till spelet!

Uppdatering drygt ett år senare: Hammond används främst för att omplacera motståndarlaget, agera som ett störande moment eller avledningsmanöver utan att vara en renodlat flanker. Hans ult är en rätt trist area denial-minfält men som ändå fungerar bra tillsammans med exempelvis Lucio.

En liten gullegris!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar