fredag 4 maj 2018

Glóðljóð (Glödens sång)



När Alex och Adva kommit ner från Muspelberget, såsom redan omtalats, kom de till en flod. På andra sidan satt en färjkarl med rött hår och ett stort leende.

Adva sade:
Vem är den svennernas sven
som på andra sidan floden står?

Färjkarlen svarade:
Vem är den fruarnas fru
Som ropar på mig från stranden?

Adva:
Ro hit med båten
Vi ger dig lön för mödan
Mycket har vi med oss
Bättre finns ej att få
Kraftdrycker och livslöv
Verktyg från dvärgar
Välj själv från säcken

Färjkarlen:
Likt morgonens dåd
Prisar du säcken
Du ser inte längre än näsan 
Sorgen väntar hemma
Er herreman är död

Adva:
Av allt i världen
Det tycks mig märkligt
Kan du sådant veta
Att min herreman är död?

Färjkarlen:
Kommer ni från Muspelbergen
Är ni förrymda trälar, troll eller värre
Trasiga kläder som busar ni har
Landstrykare släpps ej över

Adva:
Ro hit med ekan
Jag visar vart du lägger till
Vem äger båten
Vad heter denna plats?

Färjkarlen:
Helblända är den drottning
Som bad mig hålla
Den visa kvinna
Som i Rådskärret bor
Ingen bov eller rövare
Hästjuv eller trollkarl
Bara redligt folk
Jag väl känner
Får komma över floden

Adva:
Då vill jag säga mitt namn
Med hela min ätt
Jag är Adva
Dotter till Cornelius
Hans far var Boðn
Köpeman från österled

Färljkarlen:
Fyllbult snarare

Alex svarade:
Vem är då du, som vaktar sundet?

Färljkarlen:
Jag är Rödtott
Son till Rödknopp
Och Rödtopp var hans fader
Den mäktiga kämpen
Skogens förgörare
Jag håller inte namnet hemligt
Som om brott jag räddes

Adva:
Varför hålla namnet hemligt
Om brott ej du räddes?

Rödtott:
Om så brott jag räddes
Jag kan mig reda
Mot en sådan som dig
Dråpligare du ej mött

Adva:
Onödig syssla
Att vada över sundet
Tycks mig vara oklokt
För dina kränkande ord
Skall jag ge dig helt visst
Om bara jag kom över sundet

Rödtott:
Jag skall bida min tid här
Till runt du kommer
Vart har er resa fört er?

Adva:
Jag har nedslagit
Den hemska blomman från Järnskogen
Du talar med en mor till åtta
Sköldmoder jag är

Rödtott:
Plocka blommor tycks mig
Passande kvinnogöra 
Är det din make eller en horkarl
Som står vid din sida?
Han tvinnar rep av sand
Och med sin tunga tvättar grytan ren
Känner stanken enda hit

Adva:
Vem är då din avkomma
Som du så väl vill prisa?

Rödtott:
I Utgård en jättinna
Unnade mig en älskogstund
Ångerbåda födde mig avkomma
Fader är jag till tre

Adva:
Barn bara litet
Men monster mycket

Rödtott:
Advas döttrar
Är skrämda av skott
Och hennes söner
Ynkliga krigare bli
Vad har ni annars dugt till?

Adva:
Genom spindelgrottan
Gick mina vägar
Där vann jag mycket
Då jag med list dess monster
Kastade i djupet

Rödtott:
Nesligt tycks det mig
Att du på kvinnors vis
Med list övervinner var sak
Ditt hjärta vilar på ett kvarnshjul
Vem vet var din hug vänslas

Adva:
Rödtott din svinpäls
Jag slår ihjäl dig
Om bara jag kom över sundet

Rödtott:
Varför hota med våld
Då sak ej finnes
Över sundet kommer du ej

Alex:
Vad har du gjort sedan dess?

Rödtott:
Nio kungar hade min drottning
Nio som ej visste om varandra
Jag villade dem med trolldom
Stack dolken i deras hjärtan
Deras riken fick min husfru

Adva:
Med elakhet belönade du då
Kärlek och trohet

Rödtott:
Träd växer där andra vissnar
Var man sköter sig själv
Vad har ni gjort sedan dess?

Adva:
Jag har kämpat 
Med björninnan den väldige
Bergets beskyddare

Rödtott:
En nidingsö kommer du ifrån
Där kvinna slåss mot kvinna

Adva:
Jag biter ej bakifrån
Som skoskav efter lång resa
Trött är man efter varje färd
Ta nu färjan över
Eller vad har du gjort sedan dess?

Rödtott:
Jag vandrade i skogarna
Samspråkade med jötnars drott
Talade mycket om människornas salar
Och vilka svagheter de har

Adva:
Det vill du skryta med
Att du planerar oss ofärd

Rödtott:
Snart smälter isen
Så floden stiger
Blöt blir då bak och byxa
Att en enkel färjkarl
Hindrat Åsksonens krigare
Det trodde jag aldrig kunde ske

Adva:
Kort blir vårt samtal
Då med okvädning du svarar
Att du ej kom med båten
Det skall du få för
När vi träffas

Rödtott:
Ni kan båda dra dit trollen må ta er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar