lördag 19 maj 2018

Expansion


Den som kontrollerar kryddan, kontrollerar universum som det heter i Dune. Detsamma gäller i allra högsta grad i spelet som vi skall kolla på i den här recensionen, ett spel som står mig nära hjärtat då det ytterst har sin uppkomst i ett svenskt projekt. Expansion är ett strategispel skapat på en game jam på dreamhack Austin som verkligen visar på rpgmakers kapacitet. Den största anledningen till att jag valt att recensera det är att trots att det använder den senaste versionen av rpgmaker (som visserligen har större möjligheter men tyvärr ger en rätt "samma" grafik vilket ni säkert märkt på de andra rpgmaker-spel jag recenserat den här månaden) så ser det väldigt unikt ut. 
I rollen som antingen människor, bläckfisksvarelser, utomjordingar eller robotor gäller det att ta över galaxen. För att göra detta måste du som speltiteln antyder expandera befolkningen och samla tre typer av resurser. Unobtonium för att bygga baser, battletonium för att slåss och poputonium för att öka befolkningen ytterligare. Man tar dessa resurser samt besegrar fienden genom att ringa in dem med sin befolkning. Man kan även bygga/riva murar (vilket skapar en explosion som slår ut både dina och motståndarens pjäser) och förstärka sina pjäsers försvar.

När befolkningen ökar får man bonusar vilket ger en snöbollseffekt. Det är de tidiga valen som är viktiga och halvägs in i spelet vet man ofta vem som vunnit, vilket är lite synd. Musiken i spelet är rymdig och ödesmättad. Jag uppskattar också att musiken halvägs in i spelsessionen bytts ut mot en mer triumforisk ton i takt med att ditt rymdimperium växer sig större och större. Speciellt gillar jag de tekniska möjligheter som dyker upp då man använder wormhole för att ta sig över spelplanen och anfalla fienden bakifrån eller ta en resurs mitt framför näsan på någon annan! 
Grafiken är helt egengjord och passar stämningen, även om bakgrunden ser lite amatörmässig ut och skär sig mot resten av spelets estetik. En annan sak att anmärka på är att man inte kan dra över spelplanen för att sätta ut flera pjäser på en gång, man måste klicka för varje gång. Spelplanen är stor, och jag var tvungen att ta två pauser under provspelningen för att inte få ont i handen. 

Spelet har inte jättestor variation, och det var inte så stor skillnad på de fyra raserna att jag ville testa alla. Med det sagt så kvarstår faktumet att detta är ett rejält uttökande av spelmotorn. Jag ser fram emot vad spelmakarna kommer att skapa härnäst och om de kommer att bygga vidare på den galaktiska värld de skapat!

Ladda ner spelet här:
https://forums.rpgmakerweb.com/index.php?threads/expansion-a-strategy-game-for-dreamhack-austin-game-jam.95267/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar