lördag 26 oktober 2013

Nanowrimo 2013

Eftersom jag i år är arbetsökande och den kompletterande programmerarkurs jag går håller på att gå mot sitt slut är detta ett ypperligt tillfälle för att göra något jag velat länge, nämligen att ställa upp i detta års NanoWrimo! Nanowrimo är en tävling som hålls under november och går ut på att under en månad skriva 50 000 ord. Kvalité är inte viktigt (tycker man historien har potential kan man alltid bearbeta senare), huvudsaken för de flesta är väl att få ändan ur vagnen och skriva. Även erfarna författare kan ha en bra idé som de inte kommer igång att arbeta vidare på, och så känns det lite att det är för mig nu (jag har visserligen ett projekt på G till våren, men där är all text redan färdigskriven och jag väntar endast på att tecknaren skall bli ledig)!

Detta innebär självklart också att de spelprojekt jag nämnt här på bloggen och på facebook får skjutas upp. Nanowrimo har en hemsida där skribenter kan utbyta tankar och erfarenheter och tävlingen är öppen både för nybörjare såväl som för dem som skrivit länge. När det gäller själva tävlingsmomentet är det främst sig själv man tävlar mot, utmaningen ligger helt i att uppnå et antal ord man föresatt sig!

En idé jag haft liggande ett rätt bra tag nu, med tillhörande karaktärer och allt är något som utspelar sig i en värld liknande den som återfinns i Chtulhumytoset. Nu menar jag inte att jag skulle skriva ren skräck, för det tror jag att jag behöver mer övning för, men däremot ett universum där Chtulhu liknande varelser existerar. Dessa varelser skulle likna fåglar mer än de sjöodjur som annars återfinns hos dem som försöker kopiera Lovecrafts verk. När man läser historier om dessa varelser sägs de ofta vara bortom gott och ont, men i praktiken är de alltid onda utifrån mänsklighetens perspektiv. Det vore en bra utmaning att skapa varelser av denna typ som verkligen är bortom gott och ont och gör både gott och ont utifrån människans synvinkel. Detta tror jag skulle bli en mycket unik historia som skulle ge Chtulhumytoset en välbehövlig fläkt av frisk doft (och mindre fiskstank).

En historia med denna världsbild skulle vara ett ypperligt tillfälle att använda karaktären Permeter, som jag skrev om förra månaden. Sen är naturligtvis inte 50 000 ord en hel bok, så mer arbete skulle krävas utöver den redigering som tveklöst kommer att vara av nöden när månaden är över. Boken skulle vara upplagd som en naturhistoriskforskningsskrift i ämnet rymdvarelser. Det är planen!
Här är lite lösa idéer jag har liggande som antagligen skulle kunna passa in här och som jag vill dela med er. Historien skulle delas in i 4 delar (ooooooo,dödstalet) med ett appendix. Historien skulle också ha runt 5-8 kosmiska monster som ”huvudpersoner” och deras maktförhållande skulle minska eller öka under handlingens gång. Denna strikta uppbyggnad av handlingen skulle göra det lättare att planera handlingen och se att ett visst antal ord skrivs varje dag. Personligen föredrar jag att arbeta på det sättet, planerande och metodiskt även om jag är medveten om att mina skrifter ibland kan ha ett ”löst” och hoppande utseende.

Jag kommer dock att avbryta mitt deltagande i tävlingen om det skulle bli så att jag hittar ett jobb!
För den som är intresserad av att läsa på ytterligare om Nanowrimo har de en hemsida som kan nås på följande adress:
http://nanowrimo.org/

Edit:

Så här i efterhand fick jag en rejäl brainstom när det gäller titlar på verket och valde till slut Strigimorphea som titel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar