lördag 16 maj 2020

Låtom oss läsa: Sonic (IDW) nummer 5


Jag har funderat ett tag nu på om jag skall fortsätta med den här genomläsningen av IDWs Sonic-serie. Först och främst vet jag inte riktigt vem publiken är. Vem känner mig, läser min blogg och är samtidigt intresserad av en svensk genomläsning av en serie baserad på en gammal Tv-spelshjälte som minst sagt sett sina bästa dagar, liksom? Dessutom har jag halkat bakom utgivningen rätt så mycket (är på nummer 5 medan mer än 25 nummer givits ut). Men men. Jag kör i alla fall ett par avsnitt till så får vi se sen! 



Numret börjar med ett mycket tv-spels inspirerat avsnitt. Sonic och ninjan Espio springer genom loopar och slåss mot robotar i en lång actionsekvens som jag antar skall påminna om Sonic Forces (mest baserat på att Espio har en änterhake). Det är en bra och inte alltför utdragen sekvens som är spännande att läsa. Jag gillar när adaptioner av spel har actionsekvenser som är inspirerade av spelet det faktiskt är baserat på istället för den sedvanliga "Skjuta-Skjuta" som vi mestadels sett i de senaste fyra avsnitten.


Something Something FIND THE COMPUTER ROOM


Espio, en medlem av detektivfirman Chaotix, har letat igenom Robotniks baser för att hitta honom eller i alla fall ett sätt att stoppa de mördarrobotar som fortsätter att anfalla städer ute på landsbygden. De har ännu inte hittat något av värde men leder Sonic till en liten håla, liknande de vi sett i de senaste fyra avsnitten, där en överraskning väntar...
Chaotix är en av de allra äldsta Sonic-karaktärerna men har aldrig använts speciellt mycket så det är kul att de får lite att göra. Väldigt skönt att alla medlemmar i gruppen introduceras på en gång istället för ett nummer för varje medlem.


Så det visar sig att Dr Robotnik tappat minnet efter att han besegrades förra gången och nu lever i byn som "Mr Tinker". Skurkar och hjältar som tappar minnet är ett rätt klyschigt sätt att skapa spänning på men hela sekvensen med referenser till gamla spel är så charmig att jag ändå tycker att det funkar någorlunda. Hela andra halvan av albumet, speciellt minnessekvensen när Robotnik/Tinker hittas och hjälper byn är så fruktansvärt bisarr att man inte kan låta bli att skratta åt den. 
Allting verkar vara frid och fröjd för stunden men den mystiska rösten i Robotniks gamla bas återstår att ta itu med och vissa minnen av Robotnik verkar leva kvar, eller rent av aktiveras av att möta Sonic, i Tinkers skalle.


Med albumet får man även en kort serie baserad på Angry Birds. Tecknarstilen ser ut nästan exakt som de där massproducerade Kalle Anka pocketböckerna som såldes på bensinmackarna förr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar