lördag 29 februari 2020

Låtom oss läsa: Sonic (IDW) nummer 4

När jag öppnar tidningen för första gången så drar jag en djup suck. Numret börjar återigen med att Sonic ser en stad som attackeras av Robotniks robotar. Det är exakt samma upplägg för fjärde gången i rad? Det börjar bli gammalt. Med det sagt så är själva sekvensen väldigt episk. Striderna blir bara större och större i skala. Den sortens humor som jag älskar mest av allt i världen är absurda situationer som tar sig själv på hundra procent allvar. Att se en tecknad igelkott och andra humanoida djur slåss med scifi-vapen mot en armé av robotar skapade av en vagt äggformad galen vetenskapsman passar definitivt in där.

Jag hoppas att folk har ungefär den reaktionen på en trettioårig man som recenserar barnserier

Precis som de senaste tre numren använt det här scenariot för att introducera Sonics vänner så introducerar det här numret en helt ny karaktär; Lemuren Tangle. Hon använder sin sin svans som ett vapen för att slå ner fienden och svinga sig runt. Hon känns som en väldigt naturlig karaktär i Sonic-universumet och hade absolut kunnat introducerats under spelseriens glansdagar. Jag har alltid gillar karaktärer som kan hoppa högt och använder grappling hooks så ett framtida spel med den här karaktären hade varit intressant (om nu Sega ens planerar det). Hennes karaktär är också väldigt rolig, tuff och välkomnande mot andra. Hon och Sonic har ett bra samspel. Väldigt rolig detalj att hon skakar hand med folk med sin svans. Hade jag varit ett barn hade jag tyckt att hon var "cool".

Att hon är cool tycker jag helt ärligen nu också.

Det bästa med serien fortsätter att vara estetiken. Jag gillar hur "rörlig" bilderna känns och hur lik spelens grafik tecknarstilen är. Jag gillar karaktärernas ansiktsuttryck och hur rök och skuggor används för att variera alla action. Seriöst, skuggorna av en arme av äggformade robotar med stela ansiktsuttryck borde inte få lov att se så där hotfulla ut. 


Efter att striden mot robotarna är över introduceras även Blaze, en tidigare karaktär som är en prinsessa från en annan dimension...eller ibland en prinsessa från en dystopisk framtid. Hon är en katt med eldkrafter och en av det få kvinnliga karaktärer i Sonic-serien med en superform. Det är allt du behöver veta då Sonic har en ungefär lika lång och förvirrande continuity som den genomsnittliga superhjälteserien som funnits sedan sextiotalet och som nu får ett antal filmer som man också skall ha pengar att gå och se på också...faktiskt exakt som Sonic.

Den genomsnittliga attityden när någon försöker sammanfatta en superhjältes historia och krafter med bara några meningar

Numret slutar med en annan stad, så långt fri från attackerande robotar. Det lär dock rätt så snart ändras eftersom Robotnik verkar ha gömt sig i staden. Detta nummer var extremt action-fokuserat. Jag hoppas fortfarande att handlingen kommer att faktiskt...komma någonstans, att något annat än attackerande robotar kommer att ske men detta nummer var i alla fall roligare än de två tidigare. Det verkar som att manusförfattarna och tecknarna har ett bra grepp på världen och karaktärerna som bebor den så det skall bli spännande att se var serien utvecklas härnäst. 

Dagens lokalnyheter: Fet man har sparkat sönder ett furrybarns skottkärra

Bonusserien handlar om ett superhälte-team jag aldrih har hört talas om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar