lördag 28 september 2019

Låtom oss läsa! Sonic the Hedgehog (IDW) nummer 2


HaHA, äntligen en annan serie som jag faktiskt är villig att fullfölja! Efter att ha lyckats avvärja en attack av Robotnik's robotar på en liten stad så fortsätter Sonic sin resa...för att göra exakt samma sak i det här numret också? Jag har hört att den här serien skall vara bra, men är det så att andra numret skall ha mer eller mindre samma samma upplägg som första numret så börjar jag undra lite om det inte är blind fanboyism som ligger bakom seriens beröm.
Den enda egentliga skillnaden är att Sonic istället för sin sidekick Tails nu istället får hjälp av sin love interest (från hennes sida åtminstone) Amy Rose. Det blir också en lite längre "bosstrid" mot en stor spindelrobot istället för en störtflod av små robotar som i förra numret.


Visst, jag fattar tanken med att introducera de viktigaste medhjälparna från Sonic-spelen men majoriteten av de som köper den här tidningen torde väl redan vara fans? Jaja, hursomhelst så räddar de dagen tillsammans. Jag måste säga att för att vara en karaktär som inte är sådär värst jättefeministisk (Amy's roll i spelen verkar främst att vara rosa och vara kär i Sonic) så lyckas numret måla en bild av en proaktiv kvinnlig karaktär. 
Jag önskar dock att det fortfarande var canon att hon kan spå i tarot-kort. I hur många spel nämns det ens? Två? 


Amy återberättar en en del backstory som vi redan kände till från förra numret, huvudsakligen att Robotnik inte setts till sedan han besegrades i Sonic Forces men att hans robotarmé fortfarande är på framfart och lägger till att de har blivit mer och mer aggressiva på sistone och börjat göra mer riktade attacker. Hon erbjuder Sonic att gå med i motståndsrörelsen vilket leder till en rätt gullig flörtscen dem emellan innan Sonic avböjer.
Här måste jag berömma manusförfattaren för att lyckas skriva slutet på ett bra sätt. Med en karaktär som Sonic är det lätt att antingen skriva honom antingen som en kaxig skitstövel eller som en lam catchphrase-spyende maskot. Det brukar lixom inte finnas något mellanläge. Här fokuseras det dock på Sonics frihetstörst vilket är ett karaktärsdrag som jag faktiskt känner att förbehållslöst kan uppskatta. 


Nåväl, numret slutar precis som det förra med att Sonic beger sig vidare mot än nästa stad (där jag antar att han kommer att träffa Knuckles) samtidigt som vi återigen ser en mystisk person som verkar ha tagit över Robotnik's imperium. Jag är fortfarande inte så där jättepepp på att få reda på vem det är. Tidningen innehåller även en serie om Spyro Skylanders men det är blä. 

Blä

Bäst med serien

Tecknarstilen fortsätter att vara det bästa med serien. Minspelet på karaktärerna är mycket bra och jag älskar hur väldesignade bi-figurerna är.  

Sämst med serien

Jag önskar verkligen att den egentliga handlingen kunde komma igång snart.

Slutbetyg
5/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar