Motorsågsmassakern
Sorbettas bar har sett bättre dagar
Detta spelet är humoristiskt på ett nästan aggressivt sätt. Spelaren täcks av flodvåg av skämt när de utforskar Marketta efter de fyra skatterna. Personligen tycker jag det är bra, eftersom spelet inte drar ut på tiden (vilket humoristiska spel av denna typen har en tendens att göra) och varje dåligt skämt följs utav två som alltid är roliga. Själva spelet undviker levlande utan baseras på att hitta ny utrustning och skatter som kan användas under strid. Själva handlingen är rätt linjär men har ett antal bispår som att samla drink-recept eller att köpa och sälja olika objekt i spelvärlden för att ihop pengar nog att starta upp Sorbettas affärsverksamhet igen. Det finns även en del minispel som exempelvis att spela blackjack.
Ett typiskt exempel på spelets humor
Kärnvapenspräng denna moder
Till sin estetik och humor påminner det här spelet en hel del om tidigare recenserade bullshitiery, speciellt i sitt användande av defaultgrafiken och sin förmåga att driva med rpgklichéer. Där bullshitiery var ren dada är detta spel lite mer "realistiskt". Om man jämför de två spelen så skrattade jag mer åt Bullshitiery (men så är jag ju den typen av person som skrattar åt youtube poops också) medan jag beundrar det här spelet mer rent hantverksmässigt!
Exempel på skämt som fick mig att skratta högt
Den extremt fräcka och kaxiga mimiken som bor i Sorbetta källare och föreställer ett piano i hennes bar. Den smart-tramsiga handlingen i allmänhet.
Sämsta delarna med spelet:
En del stavfel och avbrott i handlingen där man måste springa fram och tillbaka mellan event flags bara för att.
Läs mer om spelet här:
https://forums.rpgmakerweb.com/index.php?threads/beta-testers-needs-for-sorbetta-raising-the-bar.111795/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar