måndag 16 september 2019

Förhandstitt! Sorbetta: Raising the Bar

Motorsågsmassakern

Stackars Sorbetta! Inte bara har hon supit och spelat borta alla sina pengar, hon är skyldig sin kusin Sherbetta 100 000 guldmynt och hennes affär/bar-verksamhet har totalt havererat. Hennes enda vän (eller det närmaste en vän hon har) är den piano-imiterande mimic som bor i källaren. Av honom får hon veta att det finns fyra magiska skatter gömda i riket Marketta som kan användas för att betala av skulden. Detta spel är under utveckling och vad jag spelat är endast en tidig version. Spelet är enligt utvecklaren rätt unikt eftersom det skapades live i samarbete under twitch-streaming. Arbetet tog ungefär en och en halv månad.

Sorbettas bar har sett bättre dagar

Detta spelet är humoristiskt på ett nästan aggressivt sätt. Spelaren täcks av flodvåg av skämt när de utforskar Marketta efter de fyra skatterna. Personligen tycker jag det är bra, eftersom spelet inte drar ut på tiden (vilket humoristiska spel av denna typen har en tendens att göra) och varje dåligt skämt följs utav två som alltid är roliga. Själva spelet undviker levlande utan baseras på att hitta ny utrustning och skatter som kan användas under strid. Själva handlingen är rätt linjär men har ett antal bispår som att samla drink-recept eller att köpa och sälja olika objekt i spelvärlden för att ihop pengar nog att starta upp Sorbettas affärsverksamhet igen. Det finns även en del minispel som exempelvis att spela blackjack.

Ett typiskt exempel på spelets humor

Det finns en del buggar i spelet, men ingenting som förstör helt och spelet är som sagt fortfarande under utveckling. Spelet har dock ett rejält överanvändande av emotions och eftersom även dessa är tagna helt från rpgmakers defaultgrafik så blir det rejält irriterande i längden. Hur många gånger kan man se en anime-svettdroppe innan det blir irriterande, lixom? Tillsammans med de stundtals långa filmsekvenserna som inte kan spolas förbi så blir det verkligen irriterande när man exempelvis dör i en strid och måste börja om. Inte för att detta är ett speciellt irriterande spel, men ändå. 


Kärnvapenspräng denna moder

Till sin estetik och humor påminner det här spelet en hel del om tidigare recenserade bullshitiery, speciellt i sitt användande av defaultgrafiken och sin förmåga att driva med rpgklichéer. Där bullshitiery var ren dada är detta spel lite mer "realistiskt". Om man jämför de två spelen så skrattade jag mer åt Bullshitiery (men så är jag ju den typen av person som skrattar åt youtube poops också) medan jag beundrar det här spelet mer rent hantverksmässigt!


Exempel på skämt som fick mig att skratta högt

Bästa delarna av spelet:
Den extremt fräcka och kaxiga mimiken som bor i Sorbetta källare och föreställer ett piano i hennes bar. Den smart-tramsiga handlingen i allmänhet.
Sämsta delarna med spelet:
En del stavfel och avbrott i handlingen där man måste springa fram och tillbaka mellan event flags bara för att.

Läs mer om spelet här:
https://forums.rpgmakerweb.com/index.php?threads/beta-testers-needs-for-sorbetta-raising-the-bar.111795/ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar