lördag 20 januari 2018

Låtom oss spela: Harry Potter och de vises sten till Playstation del 5


Nere i fängelsehålorna kommer spelet på att "Javisstja, jag är ju en adaption av den första Harry Potterboken" och så får man lite handling islevad inann spelet tar en vidare till nästa utmaning.



Trolldryckslektioner fungerar lite annorlunda mot trollformels- lektionerna. Istället för att följa en blinkande stjärna måste man slå in knappkombinationer samtidigt som ingredienserna läses upp. Plus för att man faktiskt använder den där sengångarhjärnan man letade upp tidigare. Resultatet, Wiggenweld-drycken, helar skada och är såvitt jag vet påhittad av spelen.



Harry skickas iväg av Snape till ett avgränsat rum för att hämta trollsländor till trolldrycken och blir attackerad av en mystisk maskerad man. Han skjuter en trollformel som öppnar ett hål i marken som Harry ramlar ner i. Scenen är dock så mörk så det ser snarare ut som att Harry blivit sprängd i bitar, vilket ärligt talat vore mer effektivt. Spelet gör faktiskt ett rätt bra försök för att få alla två som inte läst boken att tro att Snape är huvudskurken i spelet.



Källaren är full med sådana här troll som bara kan besegras av att man kastar en svamp som får dem att nysa. Står de på gallren trillar de ner. De stönar extremt obehagligt och ger elevhemspoäng ner de besegras, så trots att Harry precis blivit överfallen och anfaller av troll håller prefekterna koll på honom (utan att ingripa såklart)!



Jag sa ju att den här killen skulle komma tillbaka! Hittar man kattfan får man ett kort med berömda trollkarlar och häxor men ingen vidare hjälp. Nu när jag tänker efter, borde inte den här brunnen vara mycket högre upp en fängelsehålorna vara? Man gick ner för trappor, sedan ner till Snape och sen sprängdes man ner i hans källare. Brunnen ligger på en kulle i trädgården...



"Hubben" nere i källaren är surrealistisk på ett sätt som är väldigt svårt att förklara. När man kommer in i rummet från brunnen blir man inlåst. Det enda sätt att öppna rummet är en spak som finns inne i rummet själv. Dörrarna till höger och vänster är märkta "grytkällaren" och "trollets sovrum" precis som om de vore kända platser från boken. När man sedan klarat allt är dörren som leder ut märkt med ett troll, men inga troll finns där.



Att hoppa över de här rörliga grytorna som ligger och kluckar i kloakvatten eller vad fanken det nu är (jag gissar att Snape sitter på en bassäng med Drought of the living dead) är ett av de svåraste momenten i hela spelet eftersom man dör direkt när man trillar i, vilket inte ens händer när man trillar ner i ett bottenlöst hål. Och man måste göra det två gånger.



Om du tyckte att de små trollen lät obehagligt skall du bara höra hur den här bjässen låter. För att inte tala om vad som händer om han vaknar upp och börjar jaga dig. Att Snape har ett troll i sin källare gör honom mer misstänkt under "DERE IZ A TROLL IN DA DUNGEON"-debaclet längre fram.



Rätt cool och läbbig effekt att fladdermöss kan flyga ut när Harry går genom dörrarna. Ett helt oironiskt pluspoäng för mysskräck.



Trollsländor! Jag kommer inte ihåg om de här faktiskt används till något eller om någon designade den här burken och ville ha den med i spelet.



Måste fortfarande låtsas att Snape är skurken! Fast...vad menar han med den här repliken då? Och reagerade inte de andra eleverna på att Harry var borta så länge att lektionen avslutades?



Den riktiga skurken är ju såklart s-s-s-tackars s-s-s-tammande p-p-p-professor Quirrel. Han har Voldemort på baksidan av sitt huvud men hans lågupplösta nylle med gapande fyrkantsmun är nästan lika otäck.



...Såhär skulle inte jag översätta frasen "Gather around, everybody".



I spel står ofta viktiga termer med lite större text. Någon borde säga till Quirrels skådis att det inte betyder att man måste primalskrika ordet i fråga. Verdimillious lyser upp och skapar plattformar av mörker, och verkar återigen vara påhittat av spelet.



Hermione dyker upp och säger att man skall ta sig till tredje våningen, vilket är lättare sagt än gjort eftersom vägen upp är spärrad. Enda vägen man kan ta är en som nu är öppen tack vara Harry verdi-förlåt-VERDMILLIOUS magi.



För att komma igenom den här dörren måste man hitta fyra ögon och spränga dem med VERDIMMILIOUS. Notera att hela det här momentet är ett stickspår; så fort man öppnat dörren hamnar man i fängelsehålorna igen med den lilla skillnaden att passagen upp till slottet igen är öppnat.



Poltergeisten Peeves var aldrig med i filmerna, vilket gjorde att han inte riktigt (varning för personliga spekulationer) fick någon roll i böckerna. Med tanke på att filmer och böcker utvecklades i samklang, var det måhända en officiell design en gång i tiden?



Mer fängelsehålor. Peeves hoppar fram lite då och då och skrämmer en. På denna bilden syns två nya spelmoment; skalbaggar som sprutar eld samt halt golv som gör det svårt att styra. Harrys slirande springstil i geggan är väldigt rolig.



 Ett överdesignat hemligt rum. Stort som en katedral och bara ett litet trollkarlskort att hitta. Rustningar är fiender mycket mer sällan en jag minns. Trodde det var ett av spelets vanligaste fiender...



Med tanke på att det enda här vad som fanns var poltergeisten Peeves, eldsputande kryp, trollsagge och bottenlösa hål tror jag snarare att det var en säkerhetsåtgärd om något.



Från ett minispel där man puttar grytor till märkta platser. Huvudlösa Nicks skådis har en mycket märklig betoning på orden. Han menar:
Om de fastnar i ett hörn kan du leta reda på mig (så återsäller jag pusslet till urspurngsläget)
men han uttalar det:
Om de fastnar i ett hörn kan du leta reda på mig (jag har nämligen gömt mig på spelplanen typ)


Inte första gången konstig betoning ställer till det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar