måndag 16 september 2019

Förhandstitt! Monster: Re-Release


I en skog nära slottet Centrum bor den unga flickan Mora tillsammans med sin tama minotaur Tor. När slottet en dag blir attackerad av den närliggande nationen Zapad så beger hon sig av för att rädda dagen. På vägen möter hon andra naturandar och tillsammans slår de följe för att lösa konflikten för riket hon bor i. Låter det gulligt? Monster är ett spel vars grafiska stil och handling är klart inspirerad av Blood Omen: Legacy of Kain som jag recenserat tidigare på bloggen.



Vi har alltså att göra med ett spel som utspelar sig i en mörk värld där inga klara vinnare finns. Det är tydligt spelet igenom att något är fruktansvärt fel och att detta inte kan sluta lyckligt. Normalt sätt är jag inget fan av den här typen av mer realistisk rpg-maker grafik, men i det här spelet passar den mycket bra. Det som direkt slår mig när spelet börjar är det höga presentationsvärdet.
Musiken är specialskriven för spelet och all text är röstskådespelat. Båda två är mycket bra gjorda. Det finns även en specialprogrammerad förtext på alla medarbetare (spelet har varit under produktion under nästan fem års tid) samt ett litet bakom-scenernareportage när man klarat spelet. Jag tror inte att jag hittills recenserat ett rpgmakerspel vars som ger ett så gott första intryck!



Själva gameplayet går främst ut på att utforska diverse platser, undvika fiender och ta sig närmare kungens slott i Zapad. I början tyckte jag att spelet var alldeles för enkelt, men tänkte att det hörde ihop med spelets handling att Mora och hennes anhang av mäktiga andar kunde slakta sig igenom hela arméer. Ungefär igenom halva spelet insåg jag att striderna inte fokuserar på att hälsa såsom rpgn brukar, utan snarare resource management gällande magier och andra specialattacker. 
Eftersom varken pengar eller affärer existerar i detta korta äventyr så måste man vara väldigt försiktig med de items man använder och de magier man använder sig av för att inte köra fast. Striderna går främst ut på att se till att du inte får slut på magi istället för hälsa. En konventionell speldesigner skulle kanske säga att man inte skall bestraffa spelaren på det sättet för något de inte kan känna till i förväg men jag gillade hur kreativt det var. 



Jag har igenom denna recension hintat om att handlingen är mörk. Jag skall inte avslöja hur allting går käpprätt åt helvete men jag kan säga att handlingen lyckades överraska mig trots att jag tämligen säker på hur det skulle sluta. Spelet är rätt kort (runt två timmar) men tämligen välavvägt. Jag uppskattar utvecklare som inte suger på karamellen tills inget finns kvar utan lägger av medan spelets kreativitet fortfarande har nyhetens behag! Till sist måste spelets galghumor nämnas, vilket fick mig att skratta flera gånger och återigen påminde mig om Legacy of Kain.

Skrattet fastnade dock i halsgropen flera gånger när jag spelade detta spel.


Läs mer om spelet här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar