lördag 15 december 2018

Den gången jag lekte filantrop på Kickstarter

Ett lovande projekt som misslyckades (men en comeback är på G)

Ett fallande projekt med en dålig ledning

Ser fantastiskt ut!

Så här i juletider vill man självfallet dela med sig av det man har, och eftersom det officiella RPGmaker-forumet har varit en enormt värdefull resurs i mitt eget spelskapande har jag bestämt mig för att stödja ett kickstarterprojekt! Kickstarter är en plattform där skapare kan presentera ett projekt som man sedan kan stödja genom en gåva. Projektledaren kan för att göra givandet lite mer attraktivt ge olika gåvor i gengäld för den som ger mycket. Kickstarter är dock inte på något sätt en affär, om projektet inte skulle gå vägen är det inte som att man får pengarna tillbaka. Med det sagt finns det flera fula fiskar i den här sortens kretsar. Jag fick förra månaden på utvecklarforumet Facepunch höra talas om ett projekt där en deltagare lagt ner flera månaders arbete med minimilön, varefter projektledaren flydde med alla pengarna fortfarande med ständiga löften om att spelet skall bli klart.. Läs hela den sorgliga historien här:

https://forum.facepunch.com/sh/bugtx/Smalland-A-Case-for-Transparency-in-Early-Access-Games/1/

Efter att ha kollat runt lite på lämpliga projekt fastnade jag för Mad Sin, ett gotiskt rollspel med en intressant svartvit look. Spelet handlar om en mystisk dimma som dyker upp på slumpvisa platser över jorden och orsakar mystiska händelser. Spelaren tar rollen som en medlem av organisationen S.P.A.I som bland annat undersöker övernaturliga händelser. Det som fick mig att fastna för detta projekt är att spelskaparna verkar göra en intressant variation på ett gammalt tema. Jag är även ett stort fan av spelets musik som är väldigt lågtempo och mystisk. Projektets ledare har skrivit en extremt proffsig presentation som kan läsas här;

https://forums.rpgmakerweb.com/index.php?threads/mad-sin.95465/#post-906473

Just nu försöker projektet nå ett mål på 1000 kr och har samlat in 400 kr via sex backare (mig inkluderat). Tyvärr misslyckades även detta projekt och som ett sista försök har jag bestämt mig för att stödja spelet Clam-man, ett spel med en väldigt unik grafisk stil och en humoristisk story på havets botten (och botten på arbetslivet). Läs mer här:

https://www.indiegogo.com/projects/clam-man-the-world-s-first-clam-based-comedy-game#/

Denna bloggpost kommer att kontinuerligt att uppdateras under månaden medan kickstartern hålls med information om hur det går. Med den summan pengar jag givit projektet kommer jag att få detta (om spelet nu blir klart, Kickstarter är som sagt inte en affär). Men om, OM, spelet släpps kommer jag få följande gåvor:

My name in the credits
A discount of the game
A digital copy of the game
A digital art commission

På tal om något fullständigt annat så behöver jag bara skriva ett fåtal bloggposter till så blir detta mitt produktivaste bloggskrivarår hittills! Men nu är det dags för en välförtjänt semester från att laga skrivare och njuta av ledigheten med släkt och vänner. För de som fortfarande jobbar med spel i dessa juletider, må det gå er väl.


Kickstarterns hålls till slutet av Januari. Önska oss alla lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar