onsdag 9 maj 2018

Misery and Sensibility



Misery och Sensibility handlar om Tom, en hopplös romantiker som bjuder en kollega på en dejt. Dejten går käpprätt åt helvete på ett sätt som är extremt cringigt att skåda. Trots att det borde slutat där så växer den inbillade kärleken mellan Tom och kollegan (representerat av ett litet troll på Toms axel) till något mörkt och allkonsumerande.


Mitt nästa trick är att prata om vädret

 Detta spel är mer som en visuell novel gjord i rpgmaker mer än ett rent rollspel, och tar ungefär tjugo minuter att spela igenom. Spelaren följer Tom genom hans depression och stalker-beteende, där bara sista delen av spelet är "spelbart" i någon vidare mening. Som ni förstår är detta spelet både deprimerande och till viss del obehagligt att spela även om Toms talande katt Harisson lättar upp stämningen något. Spelet har dessutom ett lyckligt slut! Om man inte gör tolkningen att Harisson och det lyckliga slutet endast sker i Toms fantasi. 


Om inte det funkar, skicka dick-pics!

Spelet har custom musik medan grafiken är gjord med vad som följer med rpgmaker. Jag kan inte påstå att jag, med några undantag, gillar den här typen av handlingsbaserade rollspel men känner att jag blev indragen i den här historien. Handlingen och det enskilda spelmomentet vävs även in i varandra på ett snyggt sätt då Tom efter flera dagars depression bestämmer sig för att gå ut. Jag uppskattar att spelskaparen gjorde detta spel kort utan att försöka "suga på karamellen alltför mycket". 


Självbedrägeri och katter

Den enda egentliga kritiken jag har var att Toms förvandling från pinsam medarbetare till stalker gick lite för snabbt och inte kändes 100% trovärdig. Det var dock bara i spelets början, efter det flöt allting på som det skulle! Jag kan rekommendera detta spel om man är villig att pröva på något annorlunda som kanske inte är sådär jättenjutbart att spela men som ändå bjuder på en känsla av "Katharsis"!

Spelmomentet i slutet bjuder på lite välbehövlig humor, speciellt i affären där man kan köpa lite hederlig ungkarlskost!

Spela här:
https://forums.rpgmakerweb.com/index.php?threads/misery-and-sensibility.94634/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar