Spelets
uppföljare, Harveys New Eyes, utspelar sig på en klosterskola. Huvudpersonen
är en ung flicka, Lili. Hon retas av de andra barnen och hennes dagar fylls av
sysslor den barnhatande abbedissan Ignatz. Hennes enda vän är Edna
(huvudpersonen från första spelet). När Ignatz anlitar Dr Marcel för att hålla
barnen på klosterskolan under kontroll inser Edna att hon måste fly. Lili
lyckas hjälpa Edna med detta, men själv fångas hon av Dr Marcel som nu har
Harvey i sin ägo. Lili blir hypnotiserad att lyda ett antal regler (lek inte
med vassa saker, lek inte med elden, gå inte ut själv osv).
I
en intressant variation av de inre tidsresorna från första spelet kan Lili resa
in i sin egen fantasivärld för att överkomma reglerna och återförenas med Edna.
Dessa fantasivärldar är dock inte så intressanta i jämförelse med exempelvis ett
spel som Psychonauts, främst för att de är så inkonsekventa. Varför är en av
fantasivärldarna en vilda västern stad? Ingenstans i spelet antyds det att Lili
har något intresse eller erfarenhet av vilda västern, och eftersom detta är den
största drömvärlden man besöker är det inte utan att man undrar.
En indianpotatisprogrammerare. Hans favoritserver? Apache!
Spelets
handling är extremt subversiv, och jag uppskattar att utvecklarna vågar ta ut
svängarna, även om slutresultatet ibland är mer obehagligt än roligt. Personer
som inte kan uppskatta sjuk humor undanbedes! Ett
spel där en åttaårig flicka dricker alkohol (med det uttryckliga målet att
hamna i en fyllecell) och där en bild av nattvarden kallas ”den där roliga
bilden där han i mitten hittar det sista kexet och alla vill ha den” kan inte
kallas annat än subversivt och sjukt. Spelets
berättare är helt klart en del av detta och är både hotande och rolig när han
gravt säger emot det man ser på skärmen.
Blod och lik? Nej, detta är färg som små troll dyker upp och målar så fort en av dina klasskamrater försvinner spårlöst!
Harveys new Eyes är väldigt intressant om man spelat det första Edna och Harvey eftersom man
besöker flera ställen som bara nämndes eller var otillgängliga i det första
spelet såsom staden nära Dr Marcels dårhus samt den enda dörren i dårhuset i
fråga man inte kunde öppna i det första spelet. Man får till och med träffa
flera personer från förra spelet, varav åtminstone en person har blivit botad!
Återigen, gillar skarp att Dr Marcel inte är så där svartvitt ond som många
psykologer i film och spel ofta är. Han ÄR dock helt klart antagonistisk även
om han har sina anledningar. Mer än så skall jag dock inte säga, kanhända gör
jag ett separat blogginlägg för att diskutera spelet med spoilers.
Sträng religiös uppfostran i ett nötskal
Detta
spels slut är en aning svagt. Även om det första spelet slutade rätt abrupt
hade det i alla fall någon typ av klimax. Här tar spelet slut efter en
plot-twist som ärligt talat känns rätt ”The Happening” i fråga om kvalité.
Till sist
kan jag nog dra slutsatsen att Edna och Harvey 2 är det ”bättre” spelet. Det
har större budget, mer frihet (seriöst, tyskar brukar väl vara rätt hårdhänta
med censuren annars?) och mer att bevisa. Men personligheten från första spelet
saknas och finalen är märkbart svagare. Och snälla, skall ert spel ha
achievements så gör de inte av typen ”prata med en person 100 gånger”. Speciellt
inte flera av samma typ!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar