Flower,
Sun and Rain utspelar sig på den fiktiva ön Lospass i nationen Micronesia
(strax norr om Australien). Huvudpersonen är en ”sökare”, i spelet en sorts
privatdetektiv kallad Sumio Mundo. Sumio har kallats till Lospass av en
hotellägare vid namn Edo McAlister. Edo har fått höra att terrorister planerar
att spränga ett flygplan när det är i luften och vill att Sumio stoppar dem. Sumio
tar in på hotellet Flower, Sun and Rain och äventyret tar sin början.
När
Sumio vaknar kan han dock inte lämna sitt rum på grund av ett osaligt spöke.
Med hjälp av ett medium som turligt nog bor i ett angränsande rum och en av
städerskorna på hotellet lyckas Sumio lugna ned spöket med hjälp av en kod
nedskriven i öns officiella guidebok. Precis när Sumio tar sig ut ur sitt rum
ser han ett flygplan explodera i luften...
Nästa
dag vaknar Sumio och tar sig ut ur sitt rum men kan nu inte lämna sin korridor
på hotellet på grund av en brottare som tränar i trapporna. Så fort Sumio fått
bort brottaren ser han ett flygplan explodera i luften...Nästa dag vaknar Sumio
och...
Måste blanda till drinkar åt något monsterfansfyllo. Sedan exploderar flygplanet.
Flower,
sun and rain är en rätt intressant variant av handlingen i groundhog day, det
vill säga att en och samma dag återupprepas i det oändliga. En viktig skillnad
finns dock, karaktärerna refererar till saker som redan hänt (minns du
brottaren igår...haha det var helt galet) så det verkar som att dagarna
passerar samtidigt som att alla spelets dagar följer ett förutbestämt mönster
(Sumio stöter på något som hindrar honom från att ta sig till flygplatsen, han
löser problemet och hur långt eller kort det än tar så exploderar planet
sekunder efteråt).
Detta
styrks av att hotellets manager varje morgon betonar att IDAG måste Sumio
lyckas stoppa planet från att explodera, trots att det står helt på den oförstörda
flyplatsen.
Spelmässigt
är Flower, sun and rain inte speciellt bra, och ofta rent jobbigt att spela. Oftast springer
man runt i tomma, och alldeles för stora landskap med fula spyliknande
texturer och hoppas hitta något. Alla spelets gåtor löses med en sifferkombination
som måste läsas mellan raderna i hotellets guidebok. Skall man kickstarta en
generator som inte fungerar slår man upp huset som generatorn står i
guideboken och läser att modellen uppgraderats från en 66:a till en 88:a. Och
vad är mellanskillnaden? 22, vilket får generatorn att fungera igen! Logiken
blir i spelet rejält ansträngd och tillslut slänger spelet (bokstavligen)
matteproblem i ansiktet på spelaren.
Flower, sun and what a pain
Men
att klaga på att spelet är jobbigt att spela är att missförstå skaparens intentioner totalt.
Flower, Sun and Rains stora dragpunkt är spelets febriga logik och de störda
karaktärerna, med sina burkiga röster. Överlag så är detta spelets handling som
att ta en spionfilm på en typisk söderhavsö och sen se den med så pass hög
feber att du börjar hallucinera.
Spelets
skapare Suda 51 är en självutnämnd Tv-spelspunkare. Helt ärligt kan jag inte
rekommendera Flower,sun and rain och det är lite pinsamt att spel av den här
typen uppmuntras. Men är det punk att det finns?
Det
kan du ge dig fan på!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar