Det
talas ibland om guilty pleasures, och den främsta guilty pleasuren
för en trickster (eller för all del en skrivare av ”roliga”
texter på internet) torde vara den ohämmade förstörelsen, detta
att riva ner utan någon undanflykt om att bygga upp någon typ av
satir. American Mcgee´s Grimm var en spelserie som släpptes i
tjugotre episoder i tre säsonger på Steam. Varje episod innehåller
runt 30-45 minuters speltid beroende på hur väl man vill utforska.
Skaparen till konceptet kan kännas igen som skaparen till American
Mcgee´s Alice, ett för all del bra men i slutändan överskattad
spel till PC.
I det här spelet tar man rollen som Grimm, en liten
Wario-liknande dvärg som bor i en gullig, rentvättad och lycklig
sagovärld som är så söt att den är direkt dödligt gift för en
diabetiker som jag. Grimm utsöndrar dock en aura av förruttnelse och
kan korrumpera världen omkring sig för att göra sagorna mörkare
och våldsammare, precis som han vill ha dem. Varje episod behandlar
en saga, såsom Snövit eller Rödluvan men även lite mer obskyra
varianter som Mulan eller Gudfader Döden.
Först får man höra en
urgullig disnifierad version av sagan och sedan är det dags för
Grimm att göra entré! Varje sektion av sagan är en bana där Grimm
går omkring och korrumperar omgivningen. I takt med att man
korrumperar mer och mer fylls en mätare på och så snart man uppnår
en viss nivå kan man ”rumpstampa” scenens huvudperson för att
korrumpera även denne. Man fortsätter så, scen till scen, tills
hela sagan är korrumperad. Varje episod slutar med att Grimm läser
upp den nya mörka sagan och ger en ironisk sensmoral med en
förhoppning om att ”All our stories may end so well”. Det hela kan närmast liknas vid en mer edgy version av Katamari Damacy.
De två
största farorna på Grimm´s resa är vatten, som löser upp Grimm´s
kropps, samt städare som städar upp den korrumption som Grimm
bringar. Fyller man på sin korrumptionmätare tillräckligt kan man
korrumpera även dessa städare, även om Grimm alltid kommer att
vara vek i vatten. Grimmspelen skall ha en eloge för att ha en helt
unik spelidé, tyvärr är det inte alltid ej alltid ett helt 100%
genomförande. Ofta urartar de senare scenerna till rena
plattformsmoment, något som spelmotorn inte riktigt är byggd för.
Att ramla ner för stup eller till och med ner i vatten och starta om
från början är inte roligt!
Episoderna har inte heller något
vidare omspelsvärde, förutom en del hemligheter och kraftbonusar
(oftast något som får dig att röra dig snabbare eller göra dig
odödlig under begränsad tid) finns ingen anledning att återvända
när du väl spelat igenom en gång.
Det som gör spelet värt att
kolla på är just atmosfären och ironin. Om man vill överanylsera
(och det vill jag, något skall jag väl ha min litteraturutbildning
till) så skulle jag säga att Grimm är det logiska steget efter
Shrek när det gäller sagor för den ironiska generationen. Där
Shrek (originalet i alla fall) handlade om att alla inte kan passa in
i sagomallen och det är helt okej, det kan sluta lyckligt i alla
fall är Grimm-spelet skoningslös i sitt uppdrag att peta på minsta
lilla fel, minsta lilla omoral den kan komma åt.
Tack vare den
simpla grafiken kan utvecklarna ta ut svängarna vad gäller våld
och blod. American Mcgee´s Grimm är i slutändan ett sådant där
spel som man är glad existerar, även om det inte är helt utan
fläckar. Men fläckfri var väl den där sagovärlden som Grimm
avskydde, eller hur?
Må
alla våra recensioner sluta så väl, så ses vi snart igen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar