Tombi
(eller Tomba som det hette i Amerika och Japan) var en mycket unik spelserie som
utvecklades av japanska Whoopie Camp. Spelet är en märklig men välfungerande
hybrid mellan rollspel och plattformsspel som ingen senare spelskapare av någon
märklig anledning försökt emulera. Spelets utspelar sig på en kontinent ”som av
någon anledning aldrig märkts ut på några kartor” och har ett vildmarksbarn som
kallas Tombi i huvudrollen. Han har rosa hår. Detta är viktigt att komma ihåg!
Spelets
motståndare är en stam av intelligenta (nåja) grisar som stjäl ett guldarmband
som är Tombis enda minne av den farfar som uppfostrat honom. Tombi ger sig av
för att ta tillbaka armbandet. Av en hundraårig gammal man får han veta att
grisarna samlar guld för att förbanna hela landet, för att hitta sitt armband
måste han besegra grisarna ledare, sju mäktiga magiker kallade grymgrisarna. I
grunden går spelet ut på att utforska ett område, hitta den så kallade
”grymgrispåsen”. Med den kan man finna ingången till grymgrisarnas bas och
fånga in dem så att områdets förbannelse bryts.
Det
som gör spelet speciellt är dess uppdragstruktur. När man pratar med folk eller
stöter på något märkligt ute på plattformsbanorna aktiveras ett ”event”. Det
kan vara alltifrån det uppenbara ”rädda 7 dvärgar” till det mer esoteriska
”vart tog tunnan jag puttade ner i floden vägen?”. Ibland får man bara eventets
namn som ledtråd.
Hitta vin, värt 500 poäng
Bidragande
till spelets rollspeliknande struktur är de vapen och kläder som man hittar och
har olika effekter, man kan även gå upp i levels genom att besegra fiender och
lösa events. Dessa levels används för att öppna speciella skattkistor och samla
in juveler som ger en nya krafter (och annat hår). Spelets släpptes i ofärdigt
skick, det finns en stad på kartan man inte kan komma in i, i eventboken finns
ett stort tomt block och på spelskivan har det hittats filmer som inte visas i
spelet. Spelet är dock fortfarande riktigt lång och bra, men det är tydligt att
spelet planerades att vara ännu längre.
Den gömda staden (förutom den gömda staden man faktiskt kan komma in i)?
Sammanfattningsvis
är spelet fyllt av humor, hjärta och bra gameplay. En speciellt bra ide är att
kunna hoppa från förgrunden till bakgrunden på en del nivåer. Tombi 2 är en
sorglig historia. Trots att det är ett helt okej spel fick det Whoopie camp att
gå i konkurs och Tombis utvecklare att lämna spelvärlden. Det märks att
ambitionerna var höga; spelet är helt i 3D, samtliga roller är röstskådespelade och man
kan koppla upp spelet mot Tombi ett för att komma åt extramaterial och gömda
event.
Inte lika snyggt
Dock
är de grova polygonerna redan på sin tid fula i jämförelse med det första
spelets livliga sprites, och röstskådespelet är pinsamt amatörmässigt. Spelet
är dessutom mycket mer linjärt än sin föregångare, man kan bara gå åt ett håll
åt gången och eventen har en klarare struktur vilket visserligen gör spelet
lättare men även begränsar utforskandet. Dock fungerar extramaterialet bra, och
en bra belöning för den som spelar båda spelen i sträck. Spelet bygger även
bort en del av ettans svagheter, först och främst events som aldrig kan klaras
om man missar eller misslyckas med dom en gång.
Detta
är en av mina favoritspelserier. Jag gillar både spelen, kan bortse från tvåans
svagheter och definitivt se spelets originalitet och svagheter. Jag
kan bara instämma i första spelet (som översattes till svenska); Skärt
hår är koolt.
Edit:
Jag bara vet att detta kommer att efterfrågas, så här är musiken från första spelets grymgrisstrider:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar