Night
of the rabbit är ett klassiskt peka och klicka äventyr som handlar om en ung
pojke vid Jeremiah Hazelnut (fantastiskt namn). På semesterns sista dag råkar
han springa på magikern Marquis De Hotto, titelns kanin. Eftersom Jeremiahs
högsta dröm är att bli trollkarl antar De Hotto honom som lärling och de färdas
till markisens hemstad Mousewood för att initiera Jeremiah till magiker. Allt
är dock inte som det verkar och självklart kan Mousewoods mysterium endast
lösas genom mod, nyfikenhet samt att prata och klicka på allt.
Finns här några ostar som är lämpliga att
kombinera med skördetröskor för att få bort en sten jag lätt kunnat gå runt,
tro?
Spelets
struktur är klassiskt peka och klicka och dras av samma problem samtidigt som
det lyfts av alla de styrkor som hela genren i stort lider utav. Intressanta
miljöer och starka personligheter dras ner av långsökta lösningar eller problem
som formuleras ”här är en lista på saker hämta dem plox”.
Spelets
skapare har skapat ett underbart menageri av små Det susar i Säven rejects till
karaktärer. De Hotto själv är den enda tvspelsfigur som skulle kunna
utgentlemanna professor Layton och hans smittande entusiasm stärker en under
äventyrets gång. Spelets bikaraktärer är alla nästan utan undantag (en
stereotyp irländsk alv och japansk kitsune-räv undantaget, även om även de är
rätt underhållande). En personlig favorit är den arme herr Kyrkråtta som
desperat försöker få sin blyge son att ta över familjeföretaget. En annan
favorit är familjen hare som är så stor att de fyrar en födelsedag på årets
samtliga 365 dagar. Spelets skurkar är även de bra även om man inte kan säga så
mycket så här i en recension utan att förstöra handlingen. Låt oss bara säga
att de lyckas dra upp den gamla moralen ”HUMANZ R TOTALLY TEH REAL MONSTERS”
och faktiskt lyckas ge den en ny twist. Huvudpersonen kan säkert upplevas av
många som jobbigt präktig men i alla fall jag smittades av hans entusiasm och
äventyrslusta.
Plats för en till?
Förutom
själva spelet finns det en del annat att roa sig med. Man kan leta efter
daggdroppar och stickers (tips till utvecklarna, pixelhunting är aldrig kul)
lyssna till upphittade audioböcker (likheterna till det susar i säven har
aldrig varit större) eller spela Quartet. Quartet är finns i sjön fast med
tarotkort, typ, och helt okej att slå ihjäl någon halvtimme med. Det finns även en exklusiv serie som hör till spelet. Inte helt oumbärligt, men
ändå något att rekommendera en genomläsning.
Miljöerna
är väldigt fina, en engelsk landsmiljö sedd från nära marken med små hus
utbyggda ur trädstammarna och små myrvägar mellan trädstråna. Till skillnad
från andra peka och klicka spel där karaktären forslas mellan olika platser (de
olika öarna i Monkey island för att ta ett exempel) fokuseras detta äventyr
mest på staden Mousewood som återbesöks under natt och dag, samt olika
tidspunkter i dess historia. Överhuvudtaget är detta ett spel vars handling
sätter stort fokus på val (även om spelet är linjärt), andra chanser och
alternativa verkligheter. Spelet målar upp en fantastisk värld som känns både
djup och logisk. Utvecklarna vågar att inte avslöja alla dess mysterium utan
låta mystiken hänga kvar även efter att spelet avslutats.
Utvecklarna
bakom detta spel har förmågan, precis som i föregångaren The Whispered World,
att skapa starka eller sorgliga scener utan att bli melodramatiska eller
sentimentala. Detta är en sällsynt talang som jag hoppas att företaget
utvecklar ytterligare. Med det sagt så är Night of the rabbit ett mycket
”gladare” spel en the Whispered world.
Ljudet
är vemodigt och mycket vacker men även glad och uppsluppen när så passar. Dock
dras ljudbilden lite av samma problem som exempelvis Discworld: Missing
presumed, nämligen störande ljud. Snälla spelmakare, ha inte en svår gåta i
samma rum som någon som snarkar...eller snorar...eller fiser. Det är bara
irriterande och hindrar en från att tänka!
Två
stora problem med spelet är att utvecklarna vill lite för mycket med spelets
inventorysystem, som snart fylls med saker och magier för att ta sig vidare. En
smart grej är dock att man kan hitta ett magiskt mynt för se vilka saker på
varje skärm som är klickbara. Ett annat problem är att spelets sluttamp är en
seg. Slutet på the Whispered world var otroligt spännande och bra medan
uppbyggnaden var sådär. Det här spelet är tvärt om, bra uppbyggnad och ett lite
sämre slut. Men det är absolut inte så dåligt att det förstör spelet helt.
Tvärtom, spelets allra sista sluttwist är så pass bra och smart att man lätt
förlåter allting annat.
Jag finner det även lustigt hur överdriven
magiinlärningssekvenserna är. UNLIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMITED
POOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOWER!!!!
Spelet
livslängd ligger på runt 10-12 timmar (fler om man gillar extramaterialet) och
är i mitt tycke helt klart värt att köpa. Varning utfärdas dock för att spelet
kan vara en aning instabilt, så spara ofta. Utvecklarna håller dock på att
patcha spelet så köper du det via Steam så fixas problemet förhoppningsvist
automatiskt. Det finns även en premiumversion som inkluderar en exklusiv serie
som hör till spelet. Inte helt oumbärligt, men ändå något att rekommendera. Jag
avslutar recensionen här genom att erinra mig markisens ord till sin
lärjunge:
Allting
är möjligt på sommarlovets sista dag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar